دسته‌بندی نشده

مراقبت مو در زمستان

بسیاری از افراد در فصل زمستان دچار مشکلات متعدد پوست و مو می‌شوند. خشکی پوست و مو یکی از شایع‌ترین مشکلات در این فصل است که با رعایت چند نکته می‌توانید از آن پیشگیری کنید.

زمستان و آسیب رسیدن به مو

احتمالا متوجه شده‌اید که زمستان و سرما و خشکی هوای این فصل چه تأثیری روی موها دارد. آب‌وهوای زمستان ناملایم و آسیب‌زا برای تمام انواع مو است. درست مثل پوست، مو هم به مراقبت در برابر سرما نیاز دارد تا سالم بماند. عواملی مثل سرما و خشکی هوا، وزش بادهای سرد، الکتریسیته ساکن و حتی گرمای مصنوعی داخل محیط خانه بر خشک شدن موها تأثیر می‌گذارند.

اگر شما هم در زمستان دچار خشکی مو و آسیب‌های متعدد آن می‌شوید، در این فصل به نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم بیشتر توجه کنید.

نکاتی درباره‌ی مراقبت از مو در زمستان

بسیاری از این نکات را شاید قبلا شنیده باشید ولی به آن توجهی نکرده باشید. همین نکته‌های ساده اگر مورد توجه قرار بگیرند می‌توانند مانع از آسیب رسیدن به موها شوند.

کلاه سر کنید

بسیار مهم است که در فصل سرد سال و هر زمانی که هوا خشک و سرد است حتما موهای خود را بپوشانید. پوشاندن موها با کلاه یا روسری، مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی موها در برخورد با باد، باران و هوای خشک می‌شود. نگران شکستن موها بر اثر کلاه سر کردن نباشید. مطمئن باشید خشکی حاصل از مراقبت نکردن از مو در برابر سرمای هوا، آسیب‌های بیشتری برای مو دارد. هرچقدر که مو خشک‌تر می‌شود، بیشتر از قبل مستعد ایجاد شکستگی و موخوره می‌شود.

البته فراموش نکنید که کلاه‌هایی از جنس پشم، پنبه و سایر پارچه‌ها می‌توانند باعث ایجاد شکستگی در موها شوند. برای اینکه مطمئن شوید کلاه آسیبی به موهای شما نمی‌رساند، داخل آن را با لایه‌ای از ساتن یا ابریشم بپوشانید. این نکته را درباره‌ی روبالشی هم در نظر بگیرید. بهتر است که جنس روبالشی شما از جنس پارچه‌های لیز مثل ساتن و ابریشم باشد تا اصطکاک مو با بالش بسیار کم شود.

دستگاه بخور بخرید

اگر دنبال یک روش حیرت‌آور و مؤثر برای حل مشکل خشکی مو در زمستان هستید، دستگاه بخور بخرید. وسایل گرمایشی که در فصل زمستان برای گرم کردن خانه‌ی خود از آن استفاده می‌کنیم هوا را به شدت خشک می‌کنند و رطوبت طبیعی موها را از بین می‌برند. در فضای داخلی خانه به‌خصوص در زمستان حتما از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت هوا محیط تأمین شود. با بازگشت رطوبت به هوای محیط، کم‌کم متوجه می‌شوید که موهای شما نرم‌تر و درخشان‌تر می‌شوند و رطوبت به ساقه‌ی موهای شما برمی‌گردد.

دستگاه‌های بخور در زمستان اهمیت زیادی دارند و علاوه بر حفظ رطوبت مو، برای تنفس راحت‌تر هم فایده دارند. همچنین اگر در خانه گل‌های آپارتمانی دارید باید دستگاه بخور هم داشته باشید. چون بیشتر گیاهان آپارتمانی به رطوبت در محیط نیاز دارند و در فصل زمستان به خاطر خشکی هوا دچار مشکل می‌شوند.

موها را مرتب کوتاه کنید

مراقبت از مو در زمستان

هر چهار تا هشت هفته یک بار، موهای خود را کوتاه کنید تا موهای شما همیشه سالم و زیبا باشند. کوتاه کردن انتهای موها به طور مرتب باعث می‌شود که با مشکلاتی مثل موخوره مواجه نشوید. لازم نیست موهای خود را زیاد کوتاه کنید فقط کوتاه کردن دو سانتی‌متر از موها کافی است. با این مقدار کوتاه کردن، ارتفاع موهای شما کم نمی‌شود

دمای آب را موقع حمام کردن کاهش دهید

وقتی دمای هوای زیر صفر است، هیچ‌چیزی بهتر از یک حمام داغ نمی‌تواند حالمان را جا بیاورد. اما نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که آب داغ حمام می‌تواند تمام رطوبت و چربی طبیعی مو را از بین ببرد. این از دست دادن رطوبت باعث می‌شود که موهای شما بسیار آسیب‌پذیر و خشک شوند. با خشک شدن موها، احتمال شکستن، خرد شدن و ایجاد موخوره در موها افزایش پیدا می‌کند.

برای شست‌وشوی موهای خود از آب ولرم استفاده کنید. برای آب کشیدن موها هم می‌توانید از آب سرد استفاده کنید. البته آسیب‌زا بودن آب داغ برای موها مخصوص فصل زمستان نیست. باید سعی کنید در تمام طول سال فقط با آب ولرم موهای خود را بشویید. اما در زمستان معمولا تمایل بیشتری داریم تا با آب داغ حمام کنیم.

از وسایل حالت‌دهنده‌ی مو استفاده نکنید

بهترین روش برای خشک کردن موها این است که اجازه دهید خودشان به مرور زمان خشک شوند. اما در زمستان بسیاری از افراد دوست ندارند موهایشان برای مدت زیادی خیس بماند. به‌همین دلیل از سشوار برای خشک کردن مو استفاده می‌کنند. استفاده از سشوار باعث می‌شود که رطوبت و چربی طبیعی موها از بین برود و مو مستعد خشکی و شکستگی شود. اما رها کردن موها به حال خود برای خشک شدن در هوای محیط، موها را سالم‌تر و درخشان‌تر نگه می‌دارد.

به غیر از سشوار وسایل حالت‌دهنده‌ی مو مثلا فرکننده‌ها یا صاف‌کننده‌ها هم با حرارت کار می‌کنند. اگر در زمستان دچار مشکلی خشکی مو می‌شوید، باید بیشتر مراقب موهای خود باشید و برای حالت دادن به مو از این وسایل استفاده نکنید. در واقع استفاده از وسایل حرارتی، شدت خشکی مو در زمستان را چندبرابر می‌کند و آسیب شدیدی به مو می‌زند.

در فصل زمستان سعی کنید موهای خود را با روش‌های دیگر حالت بدهید؛ مثلا انواع بافت‌ها یا گوجه‌ای را انتخاب کنید.

با موی خیس بیرون نروید

موهای مرطوب بیشتر از موی خشک مستعد آسیب هستند. وقتی با موی نم‌دار از خانه بیرون بروید، این رطوبت باعث یخ زدن موها و شکستن آن‌ها می‌شود. در این شرایط اگر ناچار بودید، می‌توانید از سشوار برای خشک کردن موها استفاده کنید. موقع استفاده از سشوار، حتما از دمای پایین‌تر آن استفاده کنید و سشوار را زیاد داغ نکنید.

نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی استفاده از سشوار بدانید این است که حتما از اسپری‌های محافظ مو قبل از سشوار کشیدن استفاده کنید. این اسپری‌ها یک لایه‌ی محافظ روی مو ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود حرارت سشوار آسیب کمتری به مو بزند.

از روغن‌های مخصوص مو استفاده کنید

مراقبت از مو در زمستان

بسیاری از افراد روغن‌ها و محصولات حافظت از مو را نادیده می‌گیرند که اشتباه بزرگی است. در زمستان حتما از محصولات مراقبت مو به‌خصوص انواع روغن‌ها استفاده کنید. روغن‌های مخصوص مو کمک می‌کنند که رطوبت طبیعی موها حفظ شود و از موخوره جلوگیری می‌کنند.

از محصولاتی استفاده کنید که سبک هستند و روغن آرگان دارند. این محصولات معمولا چربی زیادی روی مو ایجاد نمی‌کنند و باعث کثیف به نظر رسیدن موها نمی‌شوند. سعی کنید هر روز یا یک روز درمیان از این محصولات استفاده کنید تا رطوبت و لطافت موهای شما حفظ شود. نوع محصول مورد نظر را با توجه به نوع موهای خود انتخاب کنید.

روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، روغن آرگان برای حفظ سلامت موها مفید هستند. از این روغن‌ها فقط برای ساقه‌ی مو استفاده کنید. اگر پوست سر شما هم خشک است و شوره می‌زند، می‌توانید روغن‌های مخصوص برای کف سر تهیه کنی

هفته‌ای یک بار از نرم‌کننده استفاده کنید

مهم‌ترین نکته‌ی مراقبت از مو در زمستان حفظ رطوبت موها است. برای اینکه رطوبت موها را تامین کنید و اثرات مخرب وسایل حرارتی، باد و سرما را کمتر کنید، در طول هفته حداقل یک بار از نرم‌کننده استفاده کنید. نرم‌کننده‌ها دو دسته هستند. بعضی از آن‌ها به‌ آب‌کشی نیاز دارند و باید در حمام استفاده کنید. بعضی دیگر از آن‌ها بدون نیاز به آبکشی هستند و می‌توانید در طول هفته هر زمان که فرصت داشتید از آن استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای نرم‌کننده‌ها این است که باعث می‌شود موهای شما بهتر شانه شوند. هر چقدر که موی مرتب‌تری داشته باشید و شانه شدن آن راحت‌تر باشد، احتمال آسیب و ریزش آن کمتر می‌شود. از دیگر مزیت‌های نرم‌کننده‌ها این است که الکتریسیته‌ی ساکن موها را از بین می‌برد. همین الکتریسیته ساکن می‌تواند باعث خشک‌تر شدن و آسیب رسیدن به مو شود.

از ماسک مو استفاده کنید

مراقبت از مو در زمستان

یکی از بهترین محصولات مراقبت مو، انواع ماسک مو است. همان‌طور که هر هفته برای سلامت پوست خود از انواع ماسک‌های تقویتی استفاده می‌کنید، برای حفظ سلامت و رطوبت موها هم باید از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو انواع مختلفی دارد؛ ماسک موهای چرب، موهای خشک، موهای رنگ‌شده، موهای آسیب‌دیده و… نوع ماسک را با توجه به نیاز موهای خود انتخاب کنید.

ماسک‌های مو سرشار از مواد مغذی لازم برای تقویت مو هستند. ماسک را باید در حمام استفاده کنید. قبل از آب کشیدن موها، ساقه‌های مو را با مقدار مناسبی از ماسک مو آغشته کنید و بعد از چند دقیقه، آن را بشویید. استفاده‌ی مرتب از ماسک مو می‌تواند لطافت و درخشندگی موهای شما را برگرداند.

به‌غیر از محصولات آماده که می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی یا دیجی‌کالا بخرید، انواع ماسک خانگی هم وجود دارد که می‌توانید در خانه تهیه کنید. این ماسک‌ها با مواد مختلف مثلا پوره‌ی میوه‌ها تهیه می‌شوند. درست کردن آن‌ها وقت‌گیر است و اگر فرصت کافی ندارید، بهتر است که از ماسک‌های آماده استفاده کنید.

در شست‌وشو زیاده‌روی نکنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که هر روز موهای خود را با شامپو می‌شویید، بهتر است که تجدید نظر کنید. مو دارای مقداری چربی طبیعی است. این چربی طبیعی از ساقه‌ی مو در برابر خشک شدن و از دست دادن رطوبت حفاظت می‌کند. وقتی موهای خود را بیش‌ازحد با انواع شوینده‌ها بشویید، این چربی طبیعی از بین می‌رود.

در زمستان موهای ما بیشتر از همیشه به این چربی نیاز دارد. به‌همین دلیل سعی کنید در این فصل، فاصله‌ی بین حمام رفتن را بیشتر کنید. یا اینکه در حمام فقط بدن خود را بشویید. اگر موهای شما خشک است، بیشتر از سه روز یک بار، موهای خود را نشویید.

یکی از روش‌هایی که با کمک آن می‌توانید فاصله‌ی بین دو حمام رفتن را بیشتر کنید، استفاده از شامپوهای خشک است. استفاده از این شامپوها باعث حفظ طراوت و درخشندگی موها می‌شود و آسیب شامپوهای شوینده‌ی بسیار قوی را ندارد

کلام آخر

در قصل زمستان هوا سرد و خشک می‌شود و بادهای سردی می‌وزد. فضای داخل خانه نیز با بخاری‌ها و انواع وسایل گرمایشی، گرم می‌شود که این وسایل، رطوبت هوا را از بین می‌برند و هوای خانه را به‌شدت خشک می‌کنند. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا در زمستان، موهای ما خشک و شکننده شود.

خشک شدن مو مشکلات دیگری مثل موخوره و شکستن و خرد شدن تارهای مو را به دنبال دارد. اگر می‌خواهید در زمستان بیشتر مراقب موهای خود باشید، نکاتی مثل استفاده از روغن‌های طبیعی، استفاده از ماسک مو، شست‌شوی مو با آب ولرم و… را به خاطر بسپارید تا موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *